Over mij

Ik ben Ankie Coenjaerts, pedagoog. In mijn praktijk zie ik voornamelijk basisschoolkinderen met lees- en rekenproblemen: spelling van woorden niet onthouden, niet vloeiend lezen, tafeltjes niet automatiseren, klok niet kunnen lezen. 

Herken je bij je kind deze lees- en rekenproblemen? Ik bij mijn kind wel.

Ik weet maar al te goed wat problemen rondom leren met je kind en met jezelf doen. Dat heb ik zelf ervaren toen onze eigen dochter naar groep 3 van de basisschool ging. Wat hadden we er naar uitgekeken dat ze ging leren lezen. Een wereld zou voor haar open gaan.

Maar eenmaal op de basisschool verliep alles anders dan verwacht. Lezen verliep niet vloeiend. Een woord dat ze in de ene zin met moeite had ontcijferd, herkende ze in de volgende zin wéér niet. Wat had ze een hekel aan lezen. Boos, gefrustreerd, huilen, weigeren te oefenen, stampvoeten. Met spelling ging het ook niet goed. Ze schreef wat ze dacht te horen, fonetisch. En ook de tafeltjes werden niet onthouden, maar op de vingers geteld. Ik werd er zelf ook onzeker van, gestrest, gefrustreerd. En zelfs ongeduldig.

Volgens de leerkracht was er echter geen reden tot zorg. Onze dochter was intelligent genoeg. Maar ook met extra instructie bleef de achterstand. Sterker nog, die liep op. Qua avi-niveau, maar ook qua spelling. De woorden bleven fonetisch uit haar pen komen en tafeltjes werden niet geautomatiseerd. 

Hoe hard we ook oefenden, soms wel een uur per dag, de achterstand bleef. Ik dacht me gek. Dyslexie was het niet volgens de leerkracht. Maar wat dan wel? Ik was bang voor de gevolgen die dit zou hebben. Wil ze straks nog wel naar school? Haalt ze wel het diploma? Kan ze zich later voldoende redden in de maatschappij? Wat zou het doen met haar zelfvertrouwen en haar zelfbeeld als dit zo bleef? Depressie, uitval op school? Innerlijk zat er een angst die ik niet uitte, bang voor reacties van mensen om mij heen. En intussen bleef ik draaien in een cirkel van gedachten, vertwijfeling, innerlijke onrust. Was ik nu echt zo’n overbezorgde moeder? Of was het diepe innerlijke gevoel, dat mij vertelde dat er wel iets aan de hand was, toch juist?

Mijn gevoel bleek juist
Mijn gevoel bleek inderdaad juist. Door zelf het heft in handen te nemen, niet op te geven en te zoeken naar de oorzaak en juiste aanpak is het me gelukt om mijn dochter vloeiend te laten lezen, woorden juist te laten spellen, tafeltjes te automatiseren en de klok te lezen. Ik vind het in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van mij als ouder zelf dat de ontwikkeling van mij kind goed verloopt. Natuurlijk heb je school en hun kennis en kunde hard nodig, maar je kunt ook zelf veel doen als het niet loopt zoals het zou moeten. En natuurlijk had ik geen garantie, die heb je nooit. Je hebt immers geen glazen bol.

Hoe ik het voor elkaar gekregen heb?
Door me te verdiepen in de problematiek en te zoeken naar de juiste aanpak. Hierdoor kwam ik erachter dat mijn dochter een visuele leerstijl heeft. In spreektaal ook wel “beelddenken” genoemd. Dat houdt in dat ze informatie, die via klanken bij haar binnenkomt, moeilijker verwerkt en niet of niet goed onthoudt. Zo zit ze biologisch nu eenmaal in elkaar. Maar, op school wordt de lesstof wel via klanken aangeleerd; alle kinderen leren lezen, spellen, rekenen en klokkijken via klanken (“hakken en plakken”). Voor mijn dochter zat daar het probleem. Ik had er tot op dat moment geen idee van dat dit de oorzaak kon zijn. Toen ik dit eenmaal wist, was het voor mij geen
wonder dat er  leerproblemen ontstonden. Inmiddels weet ik dat een visuele leerstijl vooral voorkomt bij kinderen die hooggevoelig of hoogbegaafd zijn of (kenmerken) van autisme, ad(h)d en dyslexie vertonen.

Gebruik maken van een van oorsprong Amerikaanse aanpak, die in de praktijk effectief bleek en goede resultaten opleverde, bleek voor mijn dochter de spijker op zijn kop! Wat was ik blij dat ik dit gevonden had! Alle inspanning die we deden (en dat was heel wat minder dan voorheen) leverde resultaat op. En nog mooier, de rust en ontspanning keerden terug; we hadden weer een blij en vrolijk kind.  En mijn eigen onrust verdween ook; ik kon weer slapen.

Deze aanpak werkte
Op school gingen haar resultaten zienderogen vooruit. De juiste spelling van woorden werd onthouden, evenals de tafeltjes, ze telde niet meer op haar vingers. Ook behaalde ze leesniveau avi-uit. Haar resultaten verbeterden zelfs zo sterk dat ze aan het eind van de basisschool de hoogst haalbare Cito-score behaalde. Iets wat we nooit hadden verwacht. Hierdoor kon onze dochter doorstromen naar het vervolgonderwijs dat aansloot bij haar werkelijke niveau. Inmiddels in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs, gaat het nog altijd heel goed met haar. Zowel qua leerresultaten als qua zelfvertrouwen en zelfbeeld. Een vrolijke tiener die goed in haar vel zit, goede resultaten haalt en zelfvertrouwen heeft. Ik denk er nog geregeld aan hoe anders het had kunnen lopen, als ik niet naar mijn gevoel geluisterd had. Als ik niet zelf het heft in handen had gepakt. Dan had ik me nu vast verweten dat ik er zelf niet alles aan gedaan had om haar te helpen.

Ik realiseerde me dat leerkrachten ook niet alles weten. Ze zijn zich er vaak niet van bewust van dat er verschillen bestaan in de wijze waarop kinderen informatie verwerken en onthouden. Ik ga ervan uit dat leerkrachten alles doen wat binnen hun macht ligt. Maar ze moeten wel de methodes op school volgen. En die houden nu eenmaal geen rekening met verschillende wijzen van informatieverwerking. Deze aanpak en het effect is op school vaak niet bekend. En omdat leerkrachten niet mogen (of misschien niet kunnen of willen) afwijken van methodes, staan ze voor een andere aanpak niet altijd open.  

Ik kan jouw kind ook helpen
De lange zoektocht die ik had, het oefenen op de verkeerde manier, onnodige stress en frustratie, dit kun jij je kind en jezelf besparen. Tenminste als jij er voor wilt gaan en resultaat wilt (en dat wil je, neem ik aan ;-)). Ik vind het fantastisch om mijn kennis en ervaring aan andere kinderen door te geven. Als ik zie dat kinderen en ouders weer stralen op het moment dat lezen, spellen, rekenen en klokkijken nu wel lukt, dan gebeurt bij mij hetzelfde.

                                                               —————————————
Hoe anderen mij ervaren

Ankie neemt de tijd, luistert goed naar de knelpunten van het kind
en geeft goede en bruikbare adviezen.
Ankie bedankt voor je inzet en flexibiliteit.
Zowel Dante als ik hebben de sessies als zeer prettig en zinvol ervaren.
Als ik t.z.t. hulp nodig heb of vragen heb, dan zal ik je zeker benaderen.

Moeder van Dante en Dante, 10 jaar

                                                                  ————————————— 

Wat je over mij moet weten
Als pedagoog help ik voornamelijk basisschoolkinderen met een visuele leerstijl. Maar ook zie ik tieners die moeite hebben met hoe te leren (huiswerkplanning, faalangst, motivatie, concentratie), ongeacht de leerstijl. Dus als je je zorgen maakt over de studieresultaten van je zoon/dochter op de middelbare school, dan help ik je ook graag verder. Daarnaast weten ook ouders met vragen over ontwikkelen en opvoeden de weg naar mij te vinden.

Ik merk, doordat ik rustig, open, geduldig en enthousiast ben, dat kinderen (en ouders) zich bij mij snel op het gemak voelen. Vanuit deze veiligheid en door mijn luchtige aanpak waarbij ik ook de nodige humor gebruik, durven kinderen dat wat ze zo moeilijk vinden (lezen, spellen en rekenen) weer te proberen. En raken ouders gedreven om hun kind te ondersteunen.

Als je me zou kennen 
Dan zou je weten dat ik moeder ben van een prachtige dochter en dat ik dol ben op mijn gezin. Ook dat ik zachtaardig ben. En tevens levenslustig en gedreven. Dat ik van lezen en lange wandelingen houd. Dat ik eerlijk ben en niet van leugentjes houd. Ook zou je weten dat ik geniet van werken in de tuin en dat ik een voorliefde heb voor oude meubeltjes (opknappen) en mooie brocante. Ik rook niet en houd van lekker en gezond eten (maar een ijsje op zijn tijd sla ik beslist niet af :-)) Ook houd ik van gezellige dingen doen, met mijn gezin, familie of vrienden. Je zou ook weten dat ik bewust (op volwassen leeftijd) pedagoog geworden ben om met hart en ziel kinderen en ouders te ondersteunen als leren of ontwikkelen even niet vanzelf gaat. Ook zou je weten dat ik tijdens de opleiding een aantal jaren werkte bij SBO “De Wissel” in Landgraaf. En je zou weten dat ik waarde hecht aan voortdurende persoonlijke en professionele ontwikkeling, waardoor ik geregeld opleidingen en cursussen volg.

Kennismaken?
Blijf niet rondlopen met je vragen of twijfels zoals ik dat deed, maar voel je welkom om je vragen te stellen. Je kunt het contactformulier dat op elke pagina van deze website staat invullen of mij een e-mail sturen. Bel je liever, dat mag ook; ik kan je echter niet altijd direct te woord staan. Spreek in dat geval je naam, telefoonnummer en je vraag in, dan bel ik je terug.

Een eerste contact/intake is sowieso vrijblijvend en kosteloos, je zit dus nergens aan vast. Of en welk vervolg dit eerste contact krijgt, bepalen we daarna in overleg. 

E-mail     : info@kinderpraktijklandgraaf.nl
Telefoon : 06 – 22 75 06 59

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google
Spotify
Consent to display content from Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from Sound
Get a Quote