Leerproblemen bij beelddenken

Op deze pagina lees je tegen welke lees- en leerproblemen een beelddenker aanloopt (meer informatie over deze visuele leerstijl vind je in het menu bovenaan de website onder “Beelddenken“).

De lesstof op school wordt verbaal/auditief (via luisteren), op volgordelijke wijze en in stukjes aangeboden. Echter, deze wijze van aanbod sluit niet aan bij de wijze waarop de beelddenker, nl. visueel (via kijken) informatie verwerkt. Hierdoor ontstaan lees-, spellings, rekenproblemen en problemen met klokkijken (Freed & Parsons, 2010). Soms wordt er gedacht aan dyslexie en/of volgt de diagnose dyslexie, gevolgd door een intensief behandeltraject waarbij, zo heb ik zelf ook in de praktijk ervaren, niet altijd de gestelde doelen behaald worden. Door deze problemen zal het kind zich onzeker gaan voelen; zijn zelfvertrouwen en zelfbeeld nemen af. Mogelijk ontstaan er angsten, gedragsproblemen en/of is het kind humeurig of neerslachtig.

Met de kortdurende training “Ik leer anders” kunnen deze problemen in slechts enkele sessies worden aangepakt. Je vindt meer informatie over de training bovenaan deze website in het menu onder “Leren”. 

Tegen welke lees- en leerproblemen loopt de beelddenker aan?

Lezen en spellen

Het leren lezen op school gebeurt d.m.v. klanken. Vanuit een stukje/detail (letter) wordt gewerkt naar het geheel (woord). De letters (losse klanken) moeten volgordelijk aan elkaar geplakt worden om tot een woord te komen. Hier stuit de beelddenker op problemen; deze denkt in zijn geheel (hele woord i.p.v. letter voor letter om te komen tot een woord), kijkt i.p.v. dat hij luistert en verwerkt informatie willekeurig (i.p.v. volgordelijk/systematisch). Hierdoor ervaart de beelddenker problemen met het leren lezen en spellen; klanken worden verkeerd aan elkaar geplakt en woorden worden verkeerd gespeld.

Omdat de beelddenker beelden vormt in zijn hoofd, kan hij soms ook iets anders lezen dan er staat. Bijvoorbeeld wanneer hij het woord “vader” ziet staan. De beelddenker  krijgt een beeld van zijn papa in zijn hoofd. Vervolgens leest hij “papa” in plaats van “vader”. Voor begrijpend lezen levert dit geen problemen op. Voor technisch lezen wel. Er wordt immers een ander woord gelezen dan dat er staat.

Ook informatie die geen beeld oproept, levert voor de beelddenker een probleem op. Bij het woord “stoel” ziet een beelddenker een plaatje van een stoel voor zich. Maar bij woorden als “omdat”, “en”, “of”, “hoewel”, enz. komt er geen beeld. Deze zogenaamde “lege woorden” leveren problemen op bij het technisch lezen. Relatief eenvoudige woorden dus zorgen voor problemen bij het hardop lezen; vaak hoor je dat de beelddenker ze overslaat.  

Rekenen en automatiseren

Bij het leren rekenen heeft een beelddenker vaak moeite met automatiseren, bijvoorbeeld met de sommen tot 10 of 20 of met het onthouden van de tafeltjes; deze beklijven niet.

Klokkijken

Door zijn ruimtelijke wijze van denken levert het leren klokkijken (met name het analoog klokkijken – klok met wijzers) problemen op; doordat de beelddenker beelden in zijn hoofd kan laten draaien, kunnen de wijzers voor een beelddenker zowel linksom als rechtsom draaien en leveren de termen “voor” en “over” een probleem op.

 

Aanpak van deze problemen

Wanneer de beelddenker leert lezen, spellen, rekenen en klokkijken op een wijze die aansluit bij zijn/haar wijze van informatieverwerking zal het kind merken dat de schoolresultaten verbeteren. De training “Ik leer anders” leert je kind (samen met jou) in enkele sessies technieken om op een voor de beelddenker passende wijze te leren lezen, spellen, rekenen en/of klokkijken. Uit mijn eigen ervaringen die ik met de training “Ik leer anders heb”, blijkt dat vrijwel van elk kind waarmee ik gewerkt heb de schoolresultaten snel vooruit gaan. Wil je meer weten over deze training, klik dan hierna, in het roze kader,  op de button “Ik leer anders”.

Meer weten? Klik hier dan verder:

Lees hier meer over wat beelddenken is.

beelddenken

Vul de vragenlijst in om na te gaan of jouw kind een visuele leerstijl heeft.

Is jouw kind beelddenker?

Lees hier hoe de training “Ik leer anders”  je kind in enkele sessies helpt de schoolresultaten te verbeteren.

Ik leer anders

Of neem vrijblijvend contact met me op:

Blijf niet rondlopen met twijfels of vragen die aan je blijven knagen. Soms ben je met een enkel gesprek of met een paar sessies hulp alweer op de juiste weg. Een eerste telefonisch contact/intake is sowieso vrijblijvend (je zit nergens aan vast) en kost je niets (gratis), dus voel je welkom om je vragen te stellen.

Het handigste is dat je een e-mail stuurt naar info@kinderpraktijklandgraaf.nl, of gebruik het contactformulier, met daarin kort vermeld:

  • je vraag of probleem 
  • je telefoonnummer

Ik bel je dan terug om je vraag te bespreken en al dan geen vervolg af te spreken. Bel je me liever? Dat mag ook. Ik kan je echter niet altijd direct te woord staan; spreek in dat geval je telefoonnummer en vraag in, dan bel ik je terug.

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from Youtube
Vimeo
Consent to display content from Vimeo
Google Maps
Consent to display content from Google
Spotify
Consent to display content from Spotify
Sound Cloud
Consent to display content from Sound
Get a Quote