Grip op leervaardigheden en verbetering van de schoolresultaten van je tiener

(voor beelddenkers- en niet beelddenkers (dus voor elke tiener, ongeacht zijn leerstijl/wijze van denken)

Op deze pagina lees je hoe ik je tienerzoon of -dochter (vanaf ongeveer 11 jaar, groep 7-8, brugklas en verder) kan helpen de schoolresultaten te verbeteren door grip te krijgen op huiswerk (plannen en organiseren), bewustwording en inzicht te krijgen in de eigen leerstijl (hoe leert en onthoudt je kind het beste, het snelste, en het eenvoudigste), te leren hoe je tiener zichzelf gemotiveerd en geconcentreerd houdt bij (soms oersaaie) lessen, je zoon of dochter te leren hoe hij* negatieve piekergedachten de baas wordt.

Zodat er ook ruimte over blijft voor vrije tijd, ontspanning en leuke dingen.  

 

Voor het leesgemak staat deze tekst in de hij-vorm. Waar hij/hem/zijn staat, bedoel ik ook zij/haar.

Herken je dit?

Je bent moeder van een puberzoon- of dochter. Je bent dol op je kind maar je maakt behoorlijke zorgen of het op school wel goed gaat komen. Terwijl “het er wel in zit”, komt het er maar niet uit; de onvoldoendes blijven binnen stromen. Telkens heb je ruzie over huiswerk maken en er is een negatieve sfeer in huis, je wordt er gek van.

Van jou wil je kind niets aannemen, je heb het gevoel hem niet te kunnen bereiken. Jij vindt dat er eerst huiswerk gemaakt moet worden, maar je kind vindt dat hij al genoeg gedaan heeft, haalt zijn schouders op of wil eerst ontspannen. Jij weet dat van uitstel afstel komt, en dan krijg je dáár weer ruzie over. Keer op keer gaat het zo. Als zijn punten nu nog goed waren… maar nee, die zijn verre van dat. Als het zo doorgaat, blijft hij zitten of zal hij afstromen naar een lager niveau. Wellicht raakt hij dan helemaal gedemotiveerd of gaat zijn diploma niet halen. 

En dan die vervelende gesprekken op school. Je kind moet beter zijn best doen, meer tijd aan huiswerk besteden.  Maar hoe?? Je zit je kind al continu achter de veren. En hoe harder jij aan hem trekt, hoe minder je kind lijkt te doen. Je voelt je machteloos en er alleen voor staan. 

Hoewel het lijkt of zijn punten hem niet interesseren, zie je je kind intussen wel verdrietig, gefrustreerd of boos worden als hij weer een onvoldoende heeft behaald. Maar als jij hem wil troosten of advies geven, raakt hij geïrriteerd. Hij wil jouw hulp niet. 

Je gedachten zijn reëel. Als er niets gebeurt, bestaat de kans dat je kind blijft zitten, moet afstromen, gedemotiveerd of zelfs depressief raakt en misschien niet meer naar school wil.

Maar wat kun je doen als ze op school niets voor hem kunnen betekenen en je kind zich thuis niet laat helpen. Wie kan je kind helpen om te voorkomen dat het steeds slechter zal gaan en jouw angst dat hij zijn diploma niet gaat halen werkelijkheid wordt? 

Hoe zou het zijn als

– huiswerk geen dagelijkse strijd meer is;
– je zoon of dochter uit zichzelf huiswerk gaat maken;
– de sfeer thuis weer gezelliger is doordat je kind grip krijgt op zijn huiswerk en beter in zijn vel zit;
– de motivatie voor school verbetert evenals de punten die hij haalt;
– jij niet meer aan je kind hoeft “te trekken” omdat hij zichzelf verantwoordelijk voelt voor zijn schoolresultaten. 

Grip op leervaardigheden en schoolresultaten

In vijf sessies van ongeveer een 1 uur (dus geen ellenlang traject) leer ik je zoon of dochter, 1-op-1, grip krijgen op zijn leer- en planningsvaardigheden (hoe plant, leert en onthoudt je kind het beste, snelste en eenvoudigste), zich zelf verantwoordelijk te voelen voor zijn cijfers/schoolresultaten en voor zijn toekomst (diploma), hoe zichzelf gemotiveerd en geconcentreerd te houden en hoe hij negatieve gedachten en faalangst de baas wordt. Zodat leren minder “akward” wordt, schoolresultaten verbeteren en er ook tijd is voor ontspanning en leuke dingen.

Ik geef de training uitsluitend individueel (dus geen groepstraining) zodat ik alle aandacht aan de leerstijl, aanpak en vragen van jouw zoon/dochter kan geven. Als ouder/verzorger ben je niet bij de training aanwezig.  

       www.ikleerleren.nl

Wat je zoon/dochter leert

Je zoon/dochter:
– krijgt inzicht in de eigen leerstijl ( hoe leert hij/zij het beste, snelste en eenvoudigste?);
– leert huiswerk beter te plannen en organiseren, zodat er ook tijd over blijft voor vrije tijd en ontspanning,  (dus tijd om te chillen en voor zijn “matties” :-));
– leert beter overzicht te krijgen op alles wat hij/zij op school en daarbuiten moet doen;
– leert hoe hij zich het beste kan concentreren en gemotiveerd kan blijven als lessen en huiswerk oersaai zijn;
– leert hoe hij/zij grip krijgt op negatieve piekergedachten en zo beter om kan gaan  met faalangst of tegenslag;
– leert dat hij/zij zelf verantwoordelijk is voor zijn schoolresultaten (hij doet het voor zichzelf, niet voor jou of voor iemand anders), zodat jij niet meer aan hem
  hoeft “te trekken”):
– ervaart dat zelfverantwoordelijkheid, inzicht in zijn leerstijl, betere planning, concentratie, motivatie en grip op negatieve gedachten van invloed zijn op zijn
  schoolresultaten en dat hij, met deze inzichten, verbeterde vaardigheden en efficiëntere wijze van leren, zijn cijfers (aanzienlijk) kan verbeteren.  

Kortom, je zoon/dochter leert het beste uit zichzelf te halen en schoolresultaten te verbeteren!

Bovendien:
– krijgt je zoon/dochter meer zelfvertouwen en een positiever zelfbeeld wanneer bovenstaande aspecten verbeteren;
– je kind zal zich daarvoor opgewekter en prettiger voelen.

Waardevolle redenen dus om je zoon/dochter deze training te gunnen!

Het gaat bij deze training om het verbeteren van de leervaardigheden, dus hoe te leren (aanpak); er worden geen vakken inhoudelijk aangepakt. De sessies
vinden in ontspannen sfeer plaats bij mij in de praktijk; je kind krijgt praktische en efficiënte handvatten middels allerlei oefeningen, tips en weetjes. 

Basistraining 

Wat gaan we precies doen? 
In de basistraining van 5 sessies leert je zoon of dochter zichzelf beter kennen en beter leren aan de hand van de volgende aspecten:

Leerstijl: je kind ontdekt zijn krachten/kwaliteiten, begrijpt van zichzelf hoe hij zij het beste leert en hoe dit effeciënt in te zetten;

Leerstrategie: je kind ontdekt hoe de hersenen te gebruiken om de lesstof optimaal te onthouden;

Plannen en organiseren: je kind leert huiswerk, taken en vrije tijd slim te plannen;

Concentratie en motivatie: je kind leert hoe zich beter te concentreren en gemotiveerd te blijven ook bij saaie lessen;

Faalangst: je kind leert hoe het zelf negatieve gedachten, stress en spanning de baas wordt en hoe om te gaan met tegenslag.

Duur

 

De basistraining bestaat uit 5 sessies van 1 uur. De sessies van de training kunnen niet los gevolgd worden; je zoon/dochter volgt de gehele basistraining.

Waar

De training vindt plaats bij mij in de praktijk. Je zoon of dochter volgt de training zonder ouders. 

Kosten

De kosten voor de basistraining, 5 sessies van 1 uur, bedragen € 300,00 (vrijgesteld van BTW), exclusief het werkboek van € 32,50. Eventuele extra sessies van 1 uur kosten € 60,00 (los uurtarief) (vrijgesteld van BTW). Je betaalt of vooraf de gehele training per bank of je (kind) betaalt contant € 60,00 aan het eind van elke sessie, waarbij je bij de eerste sessie ook het werkboek betaalt (eerste sessie kost inclusief werkboek € 92,50).

Toestemming

Om je zoon of dochter de training te laten volgen, is vooraf schriftelijke toestemming van de gezaghebbende ouder(s)/verzorger(s) nodig (wettelijk verplicht). Geeft een van beide gezaghebbende ouders/verzorgers geen toestemming, dan kan de training niet doorgaan. 

 

Meer weten? 

Kennismaken?
Voel je welkom om vrijblijvend contact met me op te nemen:

Blijf niet langer rondlopen met twijfels die aan je blijven knagen.  Maar neem contact met me op voor een gratis en vrijblijvende sessie (telefonisch, face to face of via Skype) waarin we de hulpvraag verhelderen en nagaan of de training iets voor je zoon of dochter is.

Het handigste is dat je een e-mail stuurt naar info@kinderpraktijklandgraaf.nl, of gebruik het contacformulier, met daarin kort vermeld:

  • je vraag of probleem 
  • je telefoonnummer
  • je Skypenaam als je gebruik wilt maken van een gratis Skypesessie

Ik neem dan contact met je op om een gratis en vrijblijvend (telefonisch, face to face of via Skype) gesprek af te spreken, zodat we elkaar alvast een beetje leren kennen.

Bel je me liever? Dat mag ook. Ik kan je echter niet altijd direct te woord staan; spreek in dat geval je telefoonnummer en vraag in, dan bel ik je terug.

Ik wil je vragen om me niet te contacteren via Facebook of Whatsapp en dergelijke, want dan raak ik het overzicht kwijt. Mail of bel me alsjeblieft :-).

Get a Quote